Voor Peter Joseph, de maker van de Zeitgeist films, begon het allemaal met "Zeitgeist: The Movie" in 2007. Deze film was slechts een artistieke uitdrukking. Hij had niet de bedoeling of verwachting dat deze film zo populair zou worden. De Zeitgeistbeweging startte pas naar aanleiding van de tweede film "Zeitgeist: Addendum". De eerste Zeitgeist film heeft dus geen directe relatie met de Zeitgeistbeweging. Check onze FAQ voor meer informatie.
In deze film uit 2008 werd The Venus Project gepresenteerd door Jacque Fresco. Het concept van een Resource Based Economy (RBE) werd naar voren gebracht als een mogelijke oplossing voor onze sociale en economische problemen. De Zeitgeistbeweging ontstond naar aanleiding van deze documentaire. Aan het einde van deze film deed Peter Joseph zijn oproep om bij de beweging aan te sluiten.
Deze film, die op 15 januari 2011 werd uitgebracht, is de meest gedetailleerde film van Peter Joseph. Hij had geluisterd naar het commentaar dat hij kreeg over "Zeitgeist: Addendum". Het commentaar dat hij onder andere kreeg was dat er geen experts aan het woord kwamen. In "Zeitgeist: Moving Forward" komen deskundigen aan het woord over de onderwerpen die besproken worden. Bijvoorbeeld dr. Gabor Maté over verslavingen, professor Richard Wilkinson over sociale ongelijkheid, dr. James Gilligan over de aard van crimineel gedrag en sociale problemen en professor Robert Sapolsky over hoe onze omgeving invloed heeft op ons gedrag. Een tal van andere deskundigen komen verder nog aan het woord en behandelen ook andere onderwerpen.
De film werd gelijktijdig vrijgegeven in uitverkochte zalen in 60 landen met 31 vertalingen in 295 steden met in totaal 341 evenementen.
Verwacht in maart 2024, maar helaas uitgesteld.
InterReflections verkent diepgaande sociale kwesties. In drie tijdlijnen neemt ons hoofdverhaal ons mee naar de toekomst waarin een ecologische crisis en ongelijkheid de samenleving hebben gedestabiliseerd. John Taylor, een overgelopen inlichtingen agent van de regering, die revolutionair leider is geworden, wordt gevangengenomen door zijn voormalige collega en aartsvijand, Simon Devoe. Simon leidt een spionage agentschap van de overheid en moedigt John aan om zich bij hem aan te sluiten om zijn straf te ontlopen. Omdat John geen mogelijkheid van ontsnapping heeft, debatteren hij en Simon over ideeën en over de mensheid. Maar John heeft een geheim. Onze tweede tijdlijn volgt een vrouw in de huidige tijd, die het leven ervaart als een horrorshow, waarin kwesties als racisme en vernietiging van het milieu worden weerspiegeld. Ontslagen van haar baan, gaat ze op zoek naar een andere. Haar reis verandert haar. Tijdlijn drie vindt 100 jaar later plaats, terwijl vier academici van deze toekomst praten over hoe het vroeger was in het begin van de 21e eeuw. Ze spreken van "The Great Transition", een dramatische wereldwijde revolutie die alles ten goede heeft veranderd.
Blijf hier op de hoogte van het vervolg.
In de eerste aflevering neemt Peter Joseph de politieke wereld onder de loep. Werkt het voor ons? Is het echt democratie? Komen er echt oplossingen uit? Of kunnen we beter?
Is de economie die we vandaag de dag hebben echt zo ingewikkeld? Of is het eigenlijk vrij eenvoudig te begrijpen en werkt de economie die we nu hebben gewoon niet goed waardoor we deze chaos zien. Corruptie, vervuiling, schaarsheid en armoede worden versterkt door de huidige economie in plaats van verlicht. Kunnen we beter? Gezien we de technologie en middelen hebben om al deze problemen op te lossen is het antwoord ja. Maar eerst moeten we ons vertrouwen in de huidige economie breken terwijl we een beter alternatief promoten, een Resource Based Economy (RBE) bijvoorbeeld.
De consumptiemaatschappij die we tegenwoordig kennen is relatief nieuw. Is het echt? Of zorgt reclame ervoor dat we een verkeerd beeld hebben van wat we echt nodig hebben. Sterker nog, zorgt dit systeem ervoor dat we een schadelijk consumptiepatroon nodig hebben om de economische motor draaiend te houden? Absoluut. Dit is de reden waarom we telefoons maken die slechts een paar jaar mee gaan terwijl we beter kunnen. Deze aflevering gaat in op dit consumptie gedrag dat tegenwoordig sterk aanwezig is.
In deze aflevering wordt het feit aangekaart dat we afhankelijk zijn van de natuur. De lucht die we ademen, de planten die we eten, het water dat we drinken, we kunnen niet zonder de natuur. Maar het beleid dat we voeren houdt geen rekening met de natuur. Praktisch gezien voeren we een oorlog tegen de natuur en dus tegen onszelf. Oorlog tussen landen en bevolkingsgroepen komt ook aan bod in deze aflevering. Kunnen wij ons al beschaafd noemen? Of hebben we nog een lange weg te gaan?
Politici pogen soms om een politieke eenheid te creëren door een angstbeeld te schetsen. Door bijvoorbeeld een herkenbare minderheid verantwoordelijk te stellen voor de meerderheid van de problemen in de samenleving. Terwijl het kernprobleem eigenlijk economisch is. Onbalans in welvaart zorgt voor veel verstoringen binnen onze samenleving in de vorm van bijvoorbeeld misdaad en geweld. Landen met het grootste gat tussen arm en rijk zijn ook de landen met de meeste misdaad- en geweldsproblemen. Wanneer mensen door armoede genoodzaakt zijn om te stelen gaan ze bijvoorbeeld de gevangenis in. Maar wordt daarmee het kernprobleem opgelost?
Nu de afleveringen van "Culture in Decline" vooral op problemen waren gefocust, komt deze aflevering met conclusies, oplossingen en een mogelijk toekomstperspectief.