Het is vandaag 28 januari, een dag die door de EU is uitgeroepen als data protection day of ook wel privacy day. Een dag die in het teken staat om stil te staan bij het beschermen van onze persoonlijke gegevens en de privacy die daarbij komt kijken. Het is eigenlijk gek dat we hierbij stil moeten staan, is zoiets niet vanzelfsprekend dan? Moeten we hier dan wel bij stilstaan? Het is tegenwoordig wel duidelijk dat persoonlijke gegevens veel waard zijn. Grote techreuzen hebben persoonlijke gegevens centraal staan in hun businessmodel. Het stelt bedrijven in staat om nauwkeurige beslissingen te nemen. Ook kan reclame weergegeven worden via een op maat gemaakt profiel met veel persoonlijke informatie. Wat voor adverteerders voordelig is, want de kans dat men klikt op een advertentie is dan hoger. Er zijn dus logische reden om al die persoonlijke gegevens te verzamelen, want het loont.
Het mag dus duidelijk zijn dat privacy wet- en regelgeving grotendeels bestaat omdat bedrijven, overheden of personen winst kunnen behalen door hier (legaal) misbruik van te maken. Veel wet- en regelgeving, niet alleen voor privacy, bestaat overigens om het gedrag dat beloond wordt binnen het sociaaleconomisch systeem te reguleren. Misschien wordt het tijd om ons eens af te vragen of het gedrag dat we willen wel gemotiveerd wordt en of een ander systeem dan niet beter is. Uiteraard is dit geen makkelijke discussie, want het is een ingrijpende verandering. Toch is zo’n systeemverandering iets waar de Zeitgeistbeweging graag over praat en mogelijkheden zoekt. We zijn bewust van de uitdaging en ook wij hebben niet overal een antwoord op. Maar dat het tijd is om een nieuwe weg in te slaan mag wel duidelijk zijn, ook wegens andere problemen zoals klimaatverandering. Voor ons is het dus een dag om stil te staan bij privacy, maar ook stil te staan bij de reden waarom bedrijven, overheden of personen deze persoonlijke gegevens willen verzamelen, en of het systeem misschien het verkeerde gedrag stuurt.
Om onderdeel te zijn van de verandering hebben we onze privacyverklaring geüpdatet en nagelopen of alles (nog) klopt en hoe het beter kan. We zijn trots op het resultaat.